O-Ringen
UTMANING & UPPGIFT
O-Ringen är världens största orienteringstävling och lockar i genomsnitt 15-25 000 deltagare om året. Tillsammans med familjemedlemmar, vänner och lagfunktionärer kommer det ca. 35.000 besökare per år. Tävlingen äger rum på en ny destination varje år.
Människor i alla åldrar reser från Kina, Schweiz och USA samt från Kiruna i norra Sverige och Malmö i södra Sverige. Allt för att springa orienteringslopp.
Deltagarna är allt från 5 till 95 år och delas in i olika klasser under de fem tävlingsdagarna. Man kan deltaga oavsett om man är elitlöpare eller motionär.
O-Ringen har saknat att ha ett större inflytande över boendeutbudet, även om de inte själva faciliterar det så mycket. Evenemanget har tidigare upplevt boendeutbudet som en begränsning för huruvida man skulle delta i evenemanget eller inte.
Information
TILLGÅNG & LÖSNING
Från sommaren 2016 kunde O-Ringen erbjuda både privat och kommersiellt boende på sin hemsida.
Det fanns ett stort stöd bland lokalinvånarna som ville hyra ut sina hus. Lokala boenden prioriterade också att vara tillgängliga på denna plattform, på lika villkor som på Hotels.com och Booking.com
Detta skapade ett mångfaldigt utbud av sovplatser som kunde presenteras för den besökande publiken.
Att boka blev smidigare. Gästen kunde slutföra sina bokningar direkt och köpa flera produkter samtidigt med en enda transaktion.
Med den nya onlinebokningen ökade omsättningen markant.
RESULTAT
O-Ringen har samlat alla sina nyckelprodukter och relaterade produkter på ett ställe. På så vis förbättras gästupplevelsen då de smidigt kan köpa allt på en plats.
Det påverkar antalet deltagare då exempelvis begränsad information om boende tidigare varit ett problem. Tillika har O-Ringen upplevt en kontinuerlig ökning av intäkter per gäst.
Sedan 2016 har By Nordiq hanterat all administration för O-Ringen. Från inlösenavtal med banken, betalning till leverantörer (hotell med mera) och all kundservice som berör gästernas köp online.