O-Ringen

UTMANING & UPPGIFT

O-Ringen är världens största orienteringstävling och lockar i genomsnitt 15-25 000 deltagare om året. Tillsammans med familjemedlemmar, vänner och lagfunktionärer kommer det ca. 35.000 besökare per år. Tävlingen äger rum på en ny destination varje år.

Människor i alla åldrar reser från Kina, Schweiz och USA samt från Kiruna i norra Sverige och Malmö i södra Sverige. Allt för att springa orienteringslopp.

Deltagarna är allt från 5 till 95 år och delas in i olika klasser under de fem tävlingsdagarna. Man kan deltaga oavsett om man är elitlöpare eller motionär.

O-Ringen har saknat att ha ett större inflytande över boendeutbudet, även om de inte själva faciliterar det så mycket. Evenemanget har tidigare upplevt boendeutbudet som en begränsning för huruvida man skulle delta i evenemanget eller inte.

Information

Kunde
O-Ringen
Kundetype
Event
System
Citybreak

TILLGÅNG & LÖSNING

By Nordiq tillhandahöll O-Ringens aktuella onlinebokning. Önskemålet var att ha en så komplett onlinebokning som möjligt: den skulle innehålla startnummer, boende, parkering m.m. Allt för att erbjuda gästerna den bästa servicen.

Från sommaren 2016 kunde O-Ringen erbjuda både privat och kommersiellt boende på sin hemsida.

Det fanns ett stort stöd bland lokalinvånarna som ville hyra ut sina hus. Lokala boenden prioriterade också att vara tillgängliga på denna plattform, på lika villkor som på Hotels.com och Booking.com

Detta skapade ett mångfaldigt utbud av sovplatser som kunde presenteras för den besökande publiken.

Att boka blev smidigare. Gästen kunde slutföra sina bokningar direkt och köpa flera produkter samtidigt med en enda transaktion.

Med den nya onlinebokningen ökade omsättningen markant.

RESULTAT

O-Ringen har samlat alla sina nyckelprodukter och relaterade produkter på ett ställe. På så vis förbättras gästupplevelsen då de smidigt kan köpa allt på en plats.

Det påverkar antalet deltagare då exempelvis begränsad information om boende tidigare varit ett problem. Tillika har O-Ringen upplevt en kontinuerlig ökning av intäkter per gäst.

Sedan 2016 har By Nordiq hanterat all administration för O-Ringen. Från inlösenavtal med banken, betalning till leverantörer (hotell med mera) och all kundservice som berör gästernas köp online.

Stigning af udbud af overnatningssenge.
Omsætningsstigning på relaterede produkter, såsom overnatning.
Bedre gæsteoplevelse.
"Ökade intäkter är en positiv bieffekt. Vårt främsta intresse är att göra det attraktivt att komma och delta i vårt evenemang och tävling. Vår nya plattform gör det möjligt att locka fler deltagare - särskilt utländska deltagare, som har haft svårt att hitta boende i samband med evenemanget. Vissa privata husägare kommer bara att hyra ut till O-Ringen. Det har blivit mycket enklare med den nya portalen. Både för hyresvärd och hyresgäst. Vi har nu ett heltäckande utbud på en portal, vilket gör det mycket presentabelt och enkelt för våra gäster."
Henrik Boström
Verkställande direktör

SE FLER CASES

Vill du höra hur andra aktörer har lyckats med sitt bokningssystem från By Nordiq? Hitta fler cases här.

Kontakt os og hør mere

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe bedre resultater med et skræddersyet bookingsystem?
Send en besked og lad os tage en uforpligtende snak!
  • Et online bookingsystem udviklet til turistbranchen
  • Skab mersalg ved at kombinere salg af egne og andres produkter
  • Øg mængden af direkte bookinger fra besøgende, der besøger din hjemmeside
  • Få en ambitiøs samarbejdspartner med over 20 års erfaring
Send os en besked
Kontakt os i dag, og hør nærmere