Kontakt

Google Hotel Ads: En positiv förändring för boendens resultat

Marcus Persson
18/10-2022
5 minutter

Google Hotel Ads håller på att bli mer och mer synligt för gästerna vilket även betyder att övernattningsställena har blivit mer uppmärksamma på verktyget som en distributionskanal.

Men vad har Google Hotel Ads för betydelse och hur fungerar det egentligen?

För att belysa Google Hotel Ads och dess potential har vi slagit ihop oss med våra vänner från performance byrån Green.Click samt Mia Schomacker-Hoff, kommunikations- och marketingchef hos Danhostel Copenhagen City.

 

Vad är Google Hotel Ads?

Google är den mest använda sökmotorn som finns. Gästerna kommer att använda Google vid flera tillfällen under loppet av köpprocessen, oavsett om det är i inköps- eller inspirationsfasen.

När gästerna söker på varumärken har Google utvecklat Google My Business som är ett gratis verktyg för verksamheter. Verktyget innehåller allt från information om plats och öppettider till rating och länk till egen hemsida som är synlig för gästerna till höger om sökresultaten.

Under Google My Business ligger Google Hotel Ads. Här kan gästen söka på ankomst och avresa innan de ens över huvud taget har klickat sig vidare och bort från Google. Utöver tillgängligheten visas även priserna från respektive plattform, där boendets utbud är tillgängligt.

Danhostel Copenhagen Citys egna priser är synliga via Google Hotel Ads
Många gånger är dock priserna från boendets egen hemsida inte synliga.

Det har vi tillsammans med BookVisit sett till att göra något åt. Det betyder att alla danska hotell kan nu ta upp kampen mot OTA:erna och bli synliga på världens största sökmotor - liksom Booking.com, Expedia och andra OTA:er.

 

Varför är Google Hotel Ads viktigt?

För att få svar på frågan har vi ställt den till Aske Bisgaard Pedersen, Strategic Media Advisor på Green.Click. Han säger:

"Konsumenterna blir mer och mer convenience-drivna, och med hotellannonser kan vi skapa extra synlighet och samtidigt som konsument kan man närma sig ett köpsbeslut utan att nödvändigtvis behöva navigera bort från Google och in på hemsidan.

Dessutom är det som hotell en självklar möjlighet att säkra fler bokningar direkt på hotellets egen hemsida med bättre marginal än genom OTA:erna. Därför är målet vanligtvis att minska antalet bokningar från externa återförsäljarnätverk, som tar 30% av omsättning."

Citat: Vi får en del omsättning via våra Google Hotel Ads. Det har blivit oumbärligt för oss, eftersom det genererar direktbokningar. Vi skulle inte haft möjlighet att använda oss av Google Hotel Ads utan BookVisit.
Och boendena kan förstå att verktyget är viktigt att använda. Mia från Danhostel Copenhagen City stödjer Askes utlåtande:

"Google Hotel Ads har visat sig vara en riktigt viktig aktör för oss, så vi är ganska nöjda, även om man kanske tenderar att tycka att Google tar för mycket av ett monopol.

Vi får en del omsättning via våra Google Hotel Ads. Det har blivit oumbärligt för oss, eftersom det genererar direktbokningar. Samtidigt är det jättebra för oss att visuellt kunna visa gästerna ganska snabbt i användarresan att vi är billigare på vår egen hemsida än OTA:erna".

 

Hur fungerar Google Hotel Ads?

Priser och tillgänglighet synkroniseras av BookVisit. Detta är hela förutsättningen för att boendena ska synas på listan under Google Hotel Ads.

Utöver det, kan man som hotell själv bestämma var på listan man vill vara synlig. Här är det viktigt att understryka att Google Hotel Ads är ett marknadsföringsverktyg och att det därmed också är ditt Google Ads Spend - alltså din marknadsföringsbudget - som har inflytande på om du ligger som nummer 1 eller 5 på listan.

Citat: Med insyn i den genomsnittliga vinsten från bokningar kan du därför lägga upp annonseringen på ett sådant sätt att du tjänar mer pengar genom din egen reklam än via OTA:erna. Samtidigt äger du din egen data snarare än att ge OTA:erna makt och äganderätt över din data och delvis ditt företag.
Aske uttalar sig om Google Hotel Ads från en marketingbyrås perspektiv:

"Med Google Hotel Ads kan du bland annat välja att endast betala för bokningar. Med insyn i den genomsnittliga vinsten från bokningar kan du därför lägga upp annonseringen på ett sådant sätt att du tjänar mer pengar genom din egen reklam än via OTA:erna. Samtidigt äger du din egen data snarare än att ge OTA:erna makt och äganderätt över din data och delvis ditt företag.

På Google betalar du med Search Ads när folk klickar, och här är det begränsat hur mycket information du kan ge användaren innan ett klick. Med hotellannonser kan folk se priser för exempelvis rumstyper, plats på kartor, tillgänglighet under önskar period osv. På så sätt spenderas annonspengarna bättre, eftersom relevansen för de användare som interagerar med annonserna är högre."

Vi är stolta över att kunna bidra till att göra skillnad för Danhostel Copenhagen City. Så här uttrycker Mia det:

"Vi skulle inte haft möjlighet att använda oss av Google Hotel Ads utan BookVisit, då integrationen kräver ett minimum på 100 enheter - det gjorde den i alla fall när vi satte ingång det i början av 2020. BookVisit har med andra ord varit den enda möjligheten för att kunna få "lov" till att använda Google Hotel Ads."

 

Hur får man Google Hotel Ads? 

Att vara synlig i Google Hotel Ads ingår för alla BookVisit-kunder. Så sitter du där ute och vill komma igång med Google Hotel Ads redan idag, ska du hänvända dig till oss på support@bynordiq.dk.

Är du inte en BookVisit-användare idag, men vill gärna utforska Google Hotel Ads? Kontakta oss, så visar vi vad BookVisit kan hjälpa dig med - sedan kan du värdera hur väl det fungerar ihop med din existerande set-up.

Kontakta Aske och resten av Green.Click om du har behov av hjälp av Google-specialister som kan hjälpa dig med själva Google-plattformen eller din övriga marknadsföring.

eyechevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram