Stina rekommenderar: 3 av de bästa funktionerna i BookVisit

Stina Löfving
12/11-2024

minutter

Du känner kanske redan till de möjligheter och funktioner som BookVisit erbjuder, eller är du en helt ny användare av BookVisit och behöver lite tips på hur du vässar till din affär med ditt nya bokningssystem.

Läs mer här om Stinas topp tre funktioner i BookVisit för tillfället.

Stina berättar: Mina tre favoritfunktioner i BookVisit

Stina har jobbat med Visit Groups Citybreaksystem i flera år och har följt utvecklingen av boendeboknings hanteringen från Citybreaks Easy Access-system till BookVisit, som lanserades 2012 och först 2018 i Danmark. Idag jobbar hon framför allt med implementeringen av BookVisit och support till de av våra partners som använder sig av bokningssystemet.

Plattformen utvecklas kontinuerligt! Nya funktioner tillkommer medan äldre funktioner justeras. Under de senaste åren har BookVisit uppdaterats med nya funktioner som gör det ännu lättare och ännu mer användarvänligt – både för dig och dina gäster.

I det här blogginlägget har Stina valt ut tre funktioner i BookVisit som hon tycker är särskilt bra och värdefulla för dig som boendeaktör att känna till:

  • Add-on packages
  • Ändra bokning och merförsäljning
  • Lojalitetsprogram och Min Sida

Add-on packages

Som en boendeanläggning har du en utmärkt möjlighet att öka dina intäkter genom att sälja tillvalsprodukter utöver dina rum. Det kan vara allt från choklad, frukt och champagne på rummet till spabehandlingar, bordsbokning i restaurangen och cykeluthyrning. Upplevelser som din gäst kan lägga till i sin bokning för att göra vistelsen ännu bättre.

Tidigare visades tillvalsprodukter i BookVisit som antingen inkluderat i rummets pris eller presenterade i en lång lista av valmöjligheter. Middag och spa är givna tillvalsprodukter, men i förbindelse med bokning tillkom en hel del administration med att efterföljande boka in en tid åt gästerna.

Nu är det möjligt att sälja tidsspecifika tillvalsprodukter så att gästen inte bara bokar en middag eller en spabehandling utan också anger vilken tidpunkt det är tänkt. En fördel med funktionen är att det drastiskt minskar tiden du måste lägga på administration. Du behöver inte kontakta gästen manuellt för att avtala en tid till t.ex. spabehandling eller bordsbokning – allt det sköter nu gästen själv i bokningsflödet.

Med den här funktionen kan du erbjuda:

  • Fast tillvalspaket: Ihopsatt VIP-paket på rummet där bubbel, choklad och blommor är inkluderat. Gästen bokar till ett fast pris men priserna och momssatserna på respektive produkt redovisas enskilt ekonomiskt i systemet.
  • Dynamiska tillvalspaket: Låt gästen välja mellan olika tider vid t.ex. en bordsbokning och hyrandet av cykel eller välja mellan olika typer av spabehandlingar och dess varaktighet.
  • Merförsäljning av produkter: Presentera en uppgradering av den redan valda produkten för gästen. T.ex. kan en spabehandling på 30 minuter inkluderas i priset, men gästen kan då välja att köpa en längre behandling på 45 eller 60 minuter.
Add on packages i BookVisit
Du kan erbjuda kunden möjligheten att uppgradera sin produkt. Här kan gästen uppgradera ifrån en 25 minuters massage till 60 minuters eller en hot stone massage.

Du kan dessutom styra kapaciteten för tillvalsprodukterna, vilket säkrar att rätt antal platser erbjuds på de korrekta tidpunkterna.

Beroende på vilken PMS du använder kommer de tidsspecifika tillvalsprodukterna att infogas i ditt PMS spa- eller restaurangsystem.

Ändra bokning och merförsäljning

Ändringsfunktionen är en liten, men ändå en ypperlig fördelaktig inställning i BookVisit som ger både dig och dina gäster stora möjligheter. Funktionen ger gästen möjlighet att själv hantera sin bokning, vilket i sin tur ger dig mer tid till att interagera med dina gäster på plats.

Tidigare kunde gästen endast avboka sin bokning via bokningsbekräftelsen, men nu kan gästen även göra egna ändringar eller uppgraderingar på sin bokning, t.ex. ändra datum och antal personer, uppgradera rum, lägga till nya tillvalsprodukter eller ändra bokningen till en samlad paketlösning.

Ændre reservation i BookVisit
Gästen kan ändra eller uppgradera sin reservation via bokningsbekräftelsen som de mottager på mail.

Gästernas ändringsmöjligheter beror på de bokningsvillkor som gäller. Har de t.ex. köpt en ej återbetalningsbar produkt kan de inte ändra eller avboka den online.

Lojalitetsprogram och Min Sida

Med BookVisit kan du göra det fördelaktigt för din gäst att boka sin vistelse direkt på din egen hemsida – igen och igen och igen. Genom ett lojalitetsprogram kan du belöna gästen med en gratis övernattning eller ett presentkort, efter att de har bokat övernattning ett visst antal gånger på er boendeanläggning.

Funktionen ”Min Sida” gör det lättare för gästen att administrera sina bokningar på egen hand. Gästen kan logga in för att se och hantera sina bokningar – både gamla och kommande och om du är kopplad till en kedja kommer gästen kunna se alla sina bokningar gjorda inom kedjan.

Tilmeld Min Side i BookVisit
Gästen kan registrera sig som medlem och därefter administrera sina reservationer och motta exklusiva kampanjer och bonusar.

Min Sida är dessutom en medlemssite. När gästen skapar ett konto accepterar vederbörande samtidigt dina regler och villkor, därefter kan du skapa exklusiva kampanjerbjudanden och lojalitetsbonusar som endast är synliga för medlemmar. Medlemsvillkor kan till exempel gälla att gästen godkänner din marknadsföring.

Tilmeld medlemsside på BookVisit
Gästen registrerar sig som medlem via er onlinebokning.

Gästen blir medlem genom att skapa ett konto via din onlinebokning. Det finns även möjligheter för dig att skicka ut en länk till inloggningssidan, i t.ex. ett nyhetsbrev.

Kontakt os i dag, og hør nærmere